måndag 20 september 2010

Baka Baka...

Nu har jag bakat hela förmiddagen vilket är något som jag tänkt göra väldigt länge. Nu är boxen full med nybakade vaniljbullar, goda chokladmuffins och äppel och kokostoscarutor.

Här kommer receptet på äppel och kokostosca:
20 st
1 ägg
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
100 g smält avsvalnat smör
3 äpplen

Toscasmet:
50 g smält smör
2 dl kokos
4 msk vispgrädde
1 dl strösocker
1/2 dl sirap

Till garnering:
Blockchoklad

Sätt ugnen påå 200 grader. Klä en aluminiumform 22x28 cm med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner äggsmeten tillsammans med möjlken och smöret.

Skala och skiva äpplena tunt. Håll hälften av smeten i formen, strö ut äppelskivorna och häll därefter resten av smeten. Grädda i c:a 15 min.

Blanda under tiden ingredienserna till toscasmeten i en kall kastrull och låt sjuda några minuter. Ta ut kakan, bred på smeten och grädda ytterligare c:a 15 min.

Skär kakan i rutor när den har svalnat.

Smält blockchokladen och ringla över rutorna.

Lycka till!!



I eftermiddag väntar gympa med båda barnen och efter det ska jag och lämna barnen hos sin morfar som får rycka in eftersom jag ska på föredrag på Campus med Dogge Doggelito. Ska bli väldigt kul att höra honom när han ska prata om att Våga välja din dröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar